Meny

RiksTVs reklamefilm vinner Sølvfisken for september 2013.

Sølvfisk til tårevåte øyne

RiksTVs tårevåte reklamefilm vinner Sølvfisken for september 2013. Da er reklamefilmen med i konkurransen om Gullfisken – den årlige kåringen av den beste norske reklamefilmen som har gått på TV 2s kanaler.

Juryen begrunner valget slik: Septemberfisken går til to store og tårevåte øyne. RiksTV sin nye film skiller seg markant ut i reklamepausen, og smeltet hjertet til samtlige i juryen. Filmen er gjennomført på en stødig og stilsikker måte, noe som gjør at den enkle og moderne hverdagshistorien blir til reklame i toppklasse. Vi gratulerer RiksTV og reklamebyrået SMFB.

Markedsdirektør i RiksTV, Bernt Andersen er storfornøyd.
- Reklamefilmen appellerer til hjertet til veldig mange, og den får deg til å kjenne på en følelse og en situasjon som mange kjenner seg igjen i. Samtidig er filmen tydelig på hvordan RiksTVs produkter forenkler TV-hverdagen til det norske folk, forteller han. 

Er dette årets beste reklamefilm?
- Utvilsomt en av de aller beste, det viser jo også sølvfisk-nominasjonen. Filmen når veldig bredt, resultatene er veldig gode og det viser også alle tilbakemeldingene vi har fått både personlig og i sosiale medier. Jeg tror at denne filmen er så god at den kan gå helt til topps i Gullfisken som arrangeres på TV 2 i begynnelsen av neste år.

Tre babyer måtte til.
Jobber man med reklamefilm, så vet man at å jobbe med små barn kan til tider være en utfordring.
- Det var en spennende filminnspilling, da det å spille inn film med små barn kan være vanskelig. Dette ble løst på en veldig god måte, ved at dette ikke er et barn, men faktisk tre. I filmen bruker vi trillinger med forskjellige egenskaper, der en er god til å sitte, en er veldig god til å se og en er god til å krype.

Blir det mer baby nå?
- Om det ikke blir flere babyer, skal vi ihvertfall fortsette å synliggjøre hvordan våre løsninger og produkter hever livskvaliteten til nordmenn på en positiv og sjarmerende måte, sier Andersen.

Prisutdelingen finner sted hvert år i januar/februar og går på TV 2.

Se filmen her:

Musikken i reklamefilmen er av komponisten Georges Delerue som har komponert musikk til hundrevis av filmer. Le Figaro kalte han i 1981 som ‘Filmkunstens Mozart’. Stykket som brukes i denne reklamefilmen heter Melancholy.

Sølvfisken

Formålet med Sølvfisken er å stimulere norsk reklamefilmproduksjon. En jury bestående av personer fra byrå og annonsører står for den månedlige kåringen. Vinneren blir nominert til avstemming for årets Gullfisk, som finner sted på TV 2 påfølgende år. En film kan ikke vinne sølvfisk to måneder.

Team SMFB:
Kreatører: Hans Martin Rønneseth og Andrè Koot
Konsulent: Lasse Polmar
Prosjektleder: Henriette Valeur

Produksjonsselskap: 
Hobby Film

Regissør: 
Oskar Bård

Produsent: 
Niklas Adolfsson

Annonsørkontakt: 
Bernt Andersen