Gullfisken til RiksTV?

1. februar går Gullfisken av stabelen på TV 2, og i år er det ekstra spennende for oss i RiksTV. RiksTVs tårevåte reklamefilm vant nemlig Sølvfisken for september 2013, og ble dermed nominert til Gullfisken.

Det er sikkert mange som husker Gullfisken fra den gangen reklame på TV fortsatt var nytt for de fleste, og Paal Tarjei Aasheim på snedig vis geleidet oss gjennom fjorårets beste reklamefilmer. Vi husker barna som drakk TINE Melk i 1993 (og kanskje aller mest Bjørn Dæhli og andre OL-helters parodi på reklamen året etter), vi husker lottomillionæren fra Verdal’n – og vi husker den flaue tenåringsgutten som endte opp med å kjøpe VG i stedet for kondomer.

Gullfisken har blitt avholdt hvert år siden 1992, og reglene har alltid vært de samme: Hver måned kåres en sølvfisk blant de beste reklamene på TV, og blant de tolv sølvfiskene som har vunnet i løpet av året som har gått, trekkes én vinner, som mottar den gjeve Gullfisken. Det er en jury som nominerer hver sølvfisk, mens det er seerne som kårer Gullfisken.

Det er ingen tvil om at det er mye prestisje i det å i det hele tatt få være med i Gullfisken-konkurransen, men selvfølgelig håper vi jo på seier. Vi er uansett kjempefornøyde med både reklamen vår og med nominasjonen, og vi håper alle som liker "Begging eyes" vil være med på å stemme oss og reklamebyrået SMFB til topps den 1. februar. 

Lurer du på hvordan du skal stemme? Følg med på RiksTVs facebookside - vi legger ut opplysninger om dette så snart vi vet hvordan man stemmer. 

Oppdatering, slik stemmer du: Send tallet 9 på SMS til telefonnummer 26400.

Se videoen over eller les mer om "Begging eyes" her. 

Her er et knippe tidligere Gullfisken-vinnere: 

Tine Melk – «Baby», vinner av Gullfisken 1993 (Bates)

Norsk Tipping – “Verdal’n”, vinner av Gullfisken 1998 (New Deal)

Norsk Tipping – “Heia Tufte”, vinner av Gullfisken 2002 (Try Reklamebyrå)

Laban – “Taxi”, vinner av Gullfisken 2003 (New Deal DDB)

NetCom – “Dumme ku”, vinner av Gullfisken 2008 (McCann)

Norges Blindeforbund – “Ikke forstyrr”, vinner av Gullfisken 2009 (Try Reklamebyrå)

Hva synes du om saken? Vi setter stor pris på kommentarer og innspill. Vi regner imidlertid med at alle som kommenterer viser alminnelig folkeskikk, og vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg som ikke forholder seg til dette. Se også vår personvernside.

comments powered by Disqus