Sir Bradley mot kaptein Kristoff?

– helvete i nord

Søndag 12. april sykles det 113. Paris-Roubaix – «Helvete i nord». Engelske Sir Bradley Wiggins (ja, han er adlet) sykler sitt siste løp etter en fantastisk karriere. Han satser alt på å vinne. Aleksander Kristoff sier han sykler for seier. Det kan bli et blodig drama på veier som er så dårlige at bøndene nekter å kjøre på dem med traktor.

24 seire på 14 måneder gjør Alexander Kristoff til det aller største navnet i internasjonal sykkelsport akkurat nå. Egentlig utrolig: En nordmann som er aller best i en av verdens hardeste og tøffeste idretter.

Sist søndag var han suveren i Ronde van Flaanderen. Hvem slo han? Joda – ingen ringere enn fjorårets vinner av «helvete i nord» - Pairs-Roubaix, Niki Terpstra. 

Han gjorde noe så unorsk som å si at han skulle vinne – og vant! Han er nå så stor i det internasjonale proffsirkuset at de som kjenner de innerste irrganger her mener han kan heve lønnen neste år fra 6-7 millioner kroner til mellom 20 og 30.

Besøkte fanklubben

For å vise hvilken flott idrettsmann Alexander er: Bare noen få dager etter seieren i Flaandern (Belgia) takket han ja til å besøke sin belgiske fanklubb – stilte seg opp bak bardisken og drakk en øl med de mest ihuga av fansen. 

Og husk: I Belgia er sykkel det nærmeste man kan komme fanatisme.

Derfor kommer også titusener av belgiere for å følge dette vanvittige racet der det er lagt inn hele 27 brosteinspartier – partier som kommer til å sprenge hele sykkelfeltet i fillebiter. Det skjer alltid. I hvert løp.

Fredet vei

Skjønt brostein og brostein, frøken Blom: Mange av disse pavéene – brosteinspartiene – har vært som de er i dag siden slutten av middelalderen.

Mange av dem er fredet – og brukes kun til dette sykkelløpet. Det er så langt mellom steinene at det fra tid til annen er kul umulig å holde seg på sykkelen. Dette monumentet, det er fem av dem i sykkelkalenderen hvert år, er av mange regnet som det desidert største og vanskeligste.

Som i Flandern sist søndag, er det en vanvittig kamp gladiatorene imellom før man kommer til brosteinene på selve arenaen for selve kampen. Fra det vi dag ser på som en vanlig riksvei i Norge, skal man (med 60 km i timen på tynne hjul) inn på humpete krøtterstier belagt med ujevne brostein. Alle som kan litt hoderegning vet at det ikke er plass til 220 ryttere inn her samtidig. Det er faktisk ikke plass til mer enn en eller to i bredden. Det er helvete i nord, navnet dette løpet fikk for mange, mange år siden.

Middelalder: De 27 brosteinspartiene som bruks i Paris-Roubaix er mange hundre år gamle, noen er fredet, og brukes stort sett ikke til annet enn dette sykkelløpet.

Taper man kampen før man kommer inn på de mange humpete gladiatorarenaene – da er man ikke levnet mye ære. Ofte velter man, ofte slår man seg noe j**** – man er heldig om man bare punkterer og kan hoppe inn i det siste fartøyet i kolonnen; bussen som samler opp alle som må bryte og ikke allerede ligger på rygg i ambulansen. Er det regn og såpeglatt på søndag – setter man gjerne inn en buss ekstra. Sannsynligvis også flere ambulanser. 

En ørliten fjert 

Tidlig denne uken har det vært fuktig i deler av løypen etter regnvær. Ett år med regnvær kom i underkant av 20 ryttere til mål. Det var snaue 10 prosent av de startende.

Ta en titt på listen over pavéene. De er gitt vanskelighetsgrad av arrangørene fra en til tre plusser (eller kors om man vil). Du teller ned bakfra – og legg merke til at til og med den andre pavéen, den 105 meter lange Viesly-strekningen, er gitt tre kors.

Det er kun de siste 300 meterne inn til velodromen som fortjener ett kors – og det er kort og godt fordi denne er lagt av maskintilvirkede stein for bare noen få år siden.

27. Troisvilles (km 98,5 - 2200 m) +++
26. Viesly (105 m) +++
25. Quievy (3700 m) +++
24. Saint-Python (1500 m) ++
23. Vertain (2300 m) +++
22. Verchain-Maugré (1600 m) +++
21. Quérénaing - legge (2500 m) +++
20. Monchaux-sur-Ecaillon (1600 m) +++
19. Haveluy (km 149,5 - 2500 m) +++
18. Trouée d'Arenberg (2400 m) +++
17. Wallers - Hélesmes, dit «Pont Gibus» (1600 m) +++
16. Hornaing (3700 m) +++
15. Warlaing - Brillon (2400 m) +++
14. Tilloy - Sars-et-Rosières (2400 m) +++
13. Beuvry-la-Forêt - Orchies (1400m) +++
12. Orchies (km 193-1700 m) +++
11. Auchy-lez-Orchies - Bersée (2700 meter) +++
10. Mons-no-Pévèle (3000 m) +++
9. Mérignies - Avelin (700 m) ++
8. Pont-Thibaut (1400 m) +++
7. Templeuve - Moulin de Vertain (500 m) ++
6. Cysoing - Bourghelles (1300 m) +++
5. Camphin-no-Pévèle (1800 m) +++
4. le Carrefour de l'Arbre (2100 m) +++
3. Gruson (1100 m) ++
2. Hem (1400 m) ++
1. Roubaix (300 m) +

Løpet som går fra Compiègne (rett nord for Paris) til den lille industribyen Roubaix er på 253,5 kilometer. 524 000 TV 2-seere fulgte med da Alexander Kristoff gikk til topps i Flaandern rundt sist søndag. I snitt hadde sendingen 241 000 seere.

(Til sammenlikning så 283 000 hovedkampen på TV 2 mellom Vålerenga og Strømsgodset, mandag kveld).

- Jeg blir målløs av slike tall. Dette er eventyrlig for et ritt med et historisk, norsk resultat. Det er veldig gledelig at så mange fikk det med seg, sier TV 2-kommentator Christian Paasche.

Regnvær: Dersom det skulle bli regnvær i søndagens løp, vil dette ikke bare være en sjanseseilas – men også utrolig farlig om man ikke er 100 prosent fokusert hele tiden. Og av og til er ikke det nok heller.

Det er mulig 

Kan Alexander Kristoff vinne igjen? Kan han lure britiske Sir Bradley Wiggins som bare har ett mål på landeveien i år – Paris Roubaix? TV 2-kommentator Christian Paasche sier:

- Med den formen Alexander Kristoff er i for tiden så er han utvilsomt blant favorittene, men skal det bli nok en historisk norsk sykkeldag så må absolutt alt klaffe. Absolutt alt! Med 52,7 kilometer med brostein, fordelt på 27 partier, så vil velt, punktering eller andre uhell sende potensielle vinnere ut av tetkampen på et blunk.

Undertegnede (som er over snittet interessert i denne sporten) tror også det er mulig. To av de store, Tom Boonen og Fabian Cancellara er ute med skader. Kristoff er i en utrolig bra form om dagen. I Flaandern vant han uten hjelperyttere – de var kjørt av lenge før avgjørelsen. I Paris-Roubaix har han Luca Paolini og resten av Katjusja-laget ved sin side. De jobber ene og alene for nordmannen.

Han har bevist at han behersker brostein – han har et vinnerinstinkt alle idrettsutøvere kan misunne ham. Han gjør en treningsjobb få andre kan vise maken til. At han også satser på dette løpet, som det siste denne våren, gjør ikke troen på ham mindre.

Det blir noen nervepirrende timer i TV-stolen denne søndagen også med Paasche, Kaggestad, Kristoff og hauger av likesinnede sykkeltilhengere …

Jens-Petter Gjelseth
Informasjonssjef, RiksTV

Siste års vinnere:

2014:  Niki TERPSTRA 257
2013:  Fabian CANCELLARA 254,5
2012:  Tom BOONEN 257,5
2011:  Johan VAN SUMMEREN 258
2010:  Fabian CANCELLARA 259  (Hushovd nr 2)
2009:  Tom BOONEN 259  (Hushovd nr 3)
2008:  Tom BOONEN 259,5

Hva synes du om saken? Vi setter stor pris på kommentarer og innspill. Vi regner imidlertid med at alle som kommenterer viser alminnelig folkeskikk, og vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg som ikke forholder seg til dette. Se også vår personvernside.

comments powered by Disqus