Syv fete låter på TV

– Oppdag ny musikk med RiksTVs spilleliste!

RiksTV har samlet de syv beste låtene som dukker opp på TV denne uken. Spillelisten oppdateres hver torsdag og er tilgjengelig i Spotify, Beat og Wimp

Inglourious Basterds

🎵David Bowie: Cat People (Putting Out Fire)

Mandag våknet vi opp til nyheten om at et av de største ikonene innen musikk, mote og generell kreativ eksistens var død. David Bowie etterlot verden en imponerende låtkatalog, som blant annet inkluderer låta han lagde til Paul Schraders «Cat People». Ikke for sarte sjeler, men den mest familievennlige måten å beskrive handlingen er som en erotisk skrekkfilm om folk som kan transformere seg om til kattedyr. Den ble selvsagt laget på 80-tallet. Schrader-fan Quentin Tarantino var skuffet over hvordan regissøren hadde brukt sangen (den dukket først opp i rulleteksten), og bestemte seg for å bygge en hel scene rundt den i sin egen «Inglorious Basterds». Dermed er det Bowie som tonsetter starten av filmens femte kapittel, opptakten til jødiske Shoshannas grusomme hevn mot nazistene. Den sentrale tekstlinja? «I've been putting out fires with.... gasoliine!»

Inglourious Basterds
Lørdag kl. 23.20 på TV 2

Ant-Man

🎵The Cure: Plainsong

Få øyeblikk i Marvel-universet er mer fabelaktige enn scenen i lettbente «Ant-Man», som bruker den pompøse åpningslåta fra The Cures deprimerte og hallusinogen-influerte album «Disintegration» fra 1989. To maursmå menn slåss inni en koffert. Den ene roper «I'm gonna disintegrate you!»., kommer borti iPhones Siri som uttaler «playing «Disintegration» by The Cure». Et hysterisk gøyalt kræsj av et musikkvalg. Men når latteren har gitt seg, de to maurmennene ennå svinger rundt og laserstrålene flyr mellom pakker med vingummi og USB-pinner, blir det jommen litt fint også, som en rørende liten actionballett - i de få sekundene det varer

Ant-Man
Tilgjengelig i RiksTVs Filmleie

BMI - Turné

🎵Kakkmaddafakka: Restless

De som har vært heldige nok til å stifte bekjentskap med «BMI - Turné», fortellingen om fire improvisasjonskomikere på tidenes mest skakkjørte norgesturné, har garantert lagt merke til humorseriens accapella-tolkninger av ymse artister fra Bergen. Hvorfor Bergen? Ingen av guttene i serien høres ut til å være fra Bergen. Regissøren er ikke fra Bergen. Er det meta-ironisering over en tenkt bergensbølge nummer femten i et parallelt univers? Uansett. Det er en kjensgjerning at accapella ikke er imponerende med mindre man har hørt originalversjonen og kan si «å, de får det til å ligne skikkelig!» Derfor: Lytt deg opp på poporkesteret Kakkmaddafakka og gladlåta «Restless» før kveldens episode.

BMI - Turné
Tirsdag kl. 22.30 på NRK1

Top Gear

🎵Fuck Buttons: Ribs Out

Kan det finnes noen som elsker Fuck Buttons mer enn hvem det nå er som er musikkansvarlig for «Top Gear»? Den smale Bristol-duoen har blitt spilt hele seks ganger i løpet av bilserien, så antageligvis ikke. Som man kanskje har sluttet seg til fra navnet er ikke Fuck Buttons nødvendigvis det mest tilgjengelige man kan lytte til. På repetive elektroniske synthriff blandet med massive støyvegger kan enorme indre landskaper åpne seg, akkurat slik som på  låter som «Sweet Love For Planet Earth» og «Bright Tomorrow». Eventuelt får man hodepine og sender en klagemail til nærmeste ansvarsperson.

 «Ribs Out» er litt atypisk i så måte, en paranoid og perkussiv sak som synes å være født ut av en dyp fascinasjon med hvor gøy det er å skrike inn i en effektboks med ekko og klang. Og det er det. Gøy, altså. Akkurat som «Top Gear».

Top Gear
Tirsdag kl. 22.45 på NRK3

Blindspot

🎵The Sensational Saints: I Know the Lord

For et bandnavn, og for en låt. Kan vi alle, uavhengig av livssyn, bare være enige om det? Denne gjengen ble ifølge bandbiografien rasket sammen av en fyr som sniklytta til folk som sang fra husvinduene sine en gang på 50-tallet. Bandbildet deres viser hele gjengen i det de går om bord på et fly. Sjelden har noen vært så fornøyde med å kunne gå ombord på et fly som det de er på det bildet. De simultanvinker til og med. Fordi det var den typen band de var. De ville antagelig syntes det var veldig stas å være med i pilotepisoden av «The Blacklist»-med-tatoveringer-serien «Blindspot» også.

Blindspot
Torsdag kl. 22.40 på TV 2

Knight & Day

🎵The Sonics: Shot Down

Nylig gjenforente LCD Soundystems gjennombruddslåt «Losing My Edge», er en discopunk-sak med snakkevokal, et dansbart essay som erklærer slutten på en æra og starten på en ny.  Ved internetts inntog kommer James Murphy  til et punkt da han ikke lenger vil være den eneste DJen på klubbene som spiller kul musikk ingen har hørt om. Fordi musikkunnskap og smak, den typen kulhetsvaluta som tidligere kunne ta årevis å opparbeide seg, nå kan lastes ned og fordøyes kjapt i løpet av en ettermiddag. Murphy ikler seg rollen som en hipster hvis tid er over. Han vet ikke hvor stort bandet hans snart skal bli. Han begynner å ramse opp navnene på alle bandene som har betydd noe for ham, og som han hørte før alle andre. Og idet låta når toppunktet roper han ett eneste bandnavn fire ganger: «The Sonics! The Sonics! The Sonics! The Sonics!» (som forøvrig er et røft og særdeles innflytelsesrikt garasjerockband fra 60-tallet som dukker opp en eller annen gang i løpet av strabasene til Tom Cruise og Cameron Diaz i «Knight & Day»)

Knight & Day
Fredag kl. 21.00 på TV3

Looper

🎵Richard & Linda Thompson: I Want to See the Bright Lights

For dem som måtte lure på hva de skal vente seg fra den neste «Star Wars»-filmen kan «Looper» muligens gi ett og annet svar – i og med at begge er regissert av Rian Johnson. Spådommer:

1. En mengde plotthull man er for oppslukt til å merke før tredje gjennomsyn.
2. Metafysisk forvirring.
3. Folkrock-klassikere som den Richard og Linda Thompson leverer her.

Looper
Lørdag kl. 23.50 på MAX

Følg spillelisten på:

Hva synes du om saken? Vi setter stor pris på kommentarer og innspill. Vi regner imidlertid med at alle som kommenterer viser alminnelig folkeskikk, og vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg som ikke forholder seg til dette. Se også vår personvernside.

comments powered by Disqus