• Angry TV

Når opptak av TV-program ikke blir lagret

Ble ikke favorittprogrammet ditt tatt opp? Fortvil ikke. Dette kan løse problemet.

SMART-boks med opptak (PVR) gir deg muligheten til å ta opp bakkenett-kanaler. Det gir deg frihet til å se TV når du vil – dersom du får tatt opp. 

Ingenting er mer frustrerende – når du endelig har satt deg i sofaen klar for å se programmet du tok opp i går – og så er det ikke tatt opp. Vi lister opp noen av de mest kjente årsakene og hva du kan gjøre.

Steg 1. Fullt på harddisken

Alle opptak lagres på en harddisk, også repriser av program du tar opp. Hvis du opplever at programmer du tar opp ikke lagrer seg, kan feilen skyldes at du ikke har nok lagringskapasitet.

Dersom over 80% av kapasiteten er brukt opp må du slette opptak for at SMART-boksen skal fungere optimalt. Løsningen er at du frigjør plass på harddisken.

Dette gjør du enkelt ved å gå inn på «mine opptak» og manuelt slette programmer du ikke lenger har behov for å se. Se deretter om opptak av TV-programmer er mulig. Du kan også automatisk slette ved å aktivere dette i innstillinger.

Med SMART-boks II PVR med WiFi kan du pause, spole og ta opp favorittprogrammene dine. Best i test. Les hvorfor på tek.no.

Steg 2. Sjekk om du har riktig programvare

– Dersom du har nok lagringskapasitet på harddisken, men fortsatt opplever at programmer som tas opp ikke lagres, bør du sjekke om du har riktig programvare.

Det kan du enkelt gjøre ved å trykke på hus-knappen på fjernkontrollen og så velge systeminfo, forklarer Henrik Pettersen, som jobber med teknisk support hos RiksTVs kundesenter i Fredrikstad.

Alt fra menysystemet og hvordan programmet lagres er avhengig av programvaren. Derfor er det viktig å sjekke at den fungerer som den skal.

Du kan enkelt se om din programvareoppdatering stemmer overens med det du får oppgitt på TV-en. Om dette ikke stemmer må du oppgradere programvaren ved å laste ned en fil på USB-stick.

Slik laster du ned programvare for SMART-boks 1
Slik laster du ned programvare til SMART-boks II.

Steg 3. Resette dekoderen

Hva gjør du dersom lagringskapasiteten er ok, programvaren er riktig men problemet vedvarer?

– Da ville jeg resette dekoderen ved å klikke på fabrikkinnstillinger, men du må være klar over at du mister filmene eller programmene som ligger klare til opptak fremover i tid, svarer han.

Klikk her for å resette SMART-boksen I og II.

Å resette dekoderen gir deg med andre ord muligheten til å fikse eventuelle feil på programvaren samtidig som du beholder dine gamle opptak. Husk bare på at alle menyinnstillinger går tilbake til fabrikkinnstillinger, altså slik de var da boksen var helt ny.

Har du ikke SMART-boks? Klikk her for å finne din dekoder.

Steg 4. Formattere harddisken

Hvis du allerede har siste versjon av programvaren og har resettet boksen, hvordan løser du problemet dersom opptak av TV-program fortsatt ikke lagres?

En løsning, ifølge Pettersen, vil være å formattere, altså slette harddisken.

Slik formatterer du harddisken.

– Da blir alt slettet - inkludert de programmene som allerede er tatt opp. Hvis du er usikker anbefaler vi deg å ta kontakt med oss på kundeservice. Vi kan se om det finnes andre alternativer. Det er ønskelig at du beholder det du har tatt opp, sier Pettersen.

Går du glipp av de siste minuttene?

Selvfølgelig er det irriterende når opptak av program ikke får med seg de siste minuttene. Årsaken er som oftest at programmene ikke følger den elektroniske programguiden (EPG), som RiksTV får oversendt fra TV-kanalene. 

Derfor forstår ikke dekoderen at programmet ikke er ferdig enda. Dekoderen følger denne slavisk ved opptak. En løsning på dette er å endre marginen på når opptak skal slutte, og forlenge denne, siden det bare er snakk om noen minutter.

Slik forlenger du opptakstiden

Om du har en SMART-boks (dekoder), gjør du dette ved å trykke på meny/hus-knappen - valg og instillinger - mine instillinger - opptaksmarginal ved stopp. Her kan du sette inntil 5 minutter forlengelse på opptak.