Meny

Formel 1-frelst? Nå braker det løs igjen!

Den etterlengdede 2018-sesongen i Formel 1 er rett rundt hjørnet på Viasport. Vi tok en prat med Viasports F1-ekspert, Atle Gulbrandsen, om hans håp og forventninger til sesongen. 

– Egentlig er det ganske likt i år som i fjor. Ingen store endringer rundt bilene eller utstyret, sier Atle Gulbrandsen. Fra 25. mars og åtte måneder fremover skal han kommentere Viasports Formel 1-sendinger fra hele verden. Løpene, som har en varighet på rundt halvannen time, komplementeres med studio-sendinger både før og etter.

Jakten på Mercedes

Men selv om mye er likt som i fjor er det fortsatt gode grunner til å glede seg til den fartsfylte sesongen som ligger foran oss. Vil noen lykkes i å vippe Mercedes ned fra tronen de har holdt på de siste fire sesongene?

– Jeg håper at det blir jevnere i toppen enn i fjor. Og spesielt at Ferrari og Red Bull skal utfordre Mercedes. Det tror jeg nok de fleste håper på, sier Gudbrandsen.

Viasports Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen, smilende i studio

Viasports F1-ekspert Atle Gulbrandsen håper på en jevn 2018-sesong.

Under forrige sesong var Mercedes-fører Lewis Hamilton såpass suveren at han kjørte de siste rundene som verdensmester. I år håper Gudbrandsen, sammen med tusenvis av nøytrale motorfans, at avgjørelsen faller senere.

Kjører med rompa

Men det kan fort ende med at britiske Hamilton henter hjem sin femte VM-tittel. Engelskmannen er stor favoritt når første løp kjøres i Melbourne, Australia, på selveste palmesøndag.

– Jeg har absolutt ingenting mot Hamilton, men jeg ønsker det blir en tøffere kamp i år enn i fjor. Hamilton er favoritt, og sitter mest sannsynlig i den beste bilen, sier Gulbrandsen, og forklarer videre hva som gjør den spedbygde engelskmannen på 174 centimeters høyde bedre enn sine konkurrenter:

– Alle i Formel 1 er veldig gode, og på en god dag så kan de fleste kjøre omtrent like fort. Det som skiller toppen fra resten er at de er gode hele tiden. De har aldri en dårlig dag, et dårlig løp eller en dårlig kvalifisering. Noen ypper seg innimellom, men har plutselig en dårlig dag. På toppen er det imidlertid helt jevnt, sier Gulbrandsen.

– Hamilton er, i tillegg til å være jevnt god, raskere på én enkelt runde. Det ser du godt når han må yte maksimalt og har bare en runde på seg til å kjøre bilen så fort som mulig. Han klarer det hver gang. Formel 1-biler kjøres egentlig ikke med armer og bein, men med rumpa og ryggen. Det er der du føler bilen, og det er der Hamilton har noe spesielt, mener Viasport–kommentatoren.

Et fly? En bil? Nei, Formel 1

I fjor ble det satt ny fartsrekord i Formel 1-sirkuset, da hastigheten 372,5 km/t ble oppnådd på banen i Mexico City. Men skal man tro motorsport–ekspert Gulbrandsen er det ikke hastigheten som trigger mest.

– Jo raskere biler, jo dårligere blir selve racingen. Om en bil kjører en runde på 1:30 eller 1:25 spiller egentlig ingen rolle, for du klarer ikke å se forskjellen uansett. Men de fem sekundene kan ha enorm betydning for hvordan løpene blir med tanke på spenningen, sier Gulbrandsen.

Formel 1-bil i et billøp, sett skrått forfra.

For en utenforstående kan det være lett å si at «et kjøretøy med både hjul og vinger kan defineres som et fly». Vi spurte Gulbrandsen om det er riktig å si at Formel 1 er i grenseland mellom fly og bil?

– Ja, forsåvidt. Det er veldig mye fokus på aerodynamikk i Formel 1, og bilene har vinger. Selv om de virker motsatt av fly ved at man trykkes nedover i stedet for oppover kan man godt si at bilen er i et grenseland her. I teorien kan du faktisk kjøre en Formel 1–bil opp–ned i en tunell, for vingene presser bilen nedover, sier Gulbrandsen.

Miljøvennlig bilshow

I teorien kan du også si at det du ser gjennom våren, sommeren og høsten på Viasport er noe du fort kan kjøre rundt i selv om et par år. For i tillegg til å være en slags Champions League for motorsporten er Formel 1 også en viktig del av bilgigantenes teknologiutvikling. For hvorfor teste ting i et laboratorium når man kan børne det ut på en fantastisk bane?

– Formel 1 er en ekstremt viktig arena for å utvikle morgendagens teknologi. Det har vært stort fokus på drivstofføkonomi de siste årene, og bilene bruker veldig mye mindre drivstoff nå enn før.

Det har blitt utviklet en hybridteknologi, og bilene regenererer energi ved bremsing og utslipp av eksos som fører bilen fremover. Dette havner i større og mindre grad i våre biler etterhvert, som da enten blir raskere, sikrere eller mer miljøvennlig, avslutter Gulbrandsen.

Ønsker du å se sesongåpningen i Fomrel 1? Viasport-kanalene kan sees med RiksPakken. Heldigvis har vi TV overalt. Last ned RiksTV-appen og se verdens beste motorsport på nettbrett, mobil, PC og Apple TV.

Alle treninger og kvalifiseringsløp vises på Viasport +, mens selve løpene sendes på Viasport 1.

Dette er årets Formel 1–program

  • 25. mars – Melbourne, Australia
  • 8. april – Sakhir, Bahrain
  • 15. april – Shanghai, Kina
  • 29. april – Baku, Aserbajdsjan
  • 13. mai – Barcelona, Spania
  • 27. mai – Monaco, Monaco
  • 10. juni – Montreal, Canada
  • 24. juni – Le Castellet, Frankrike
  • 1. juli – Spielberg, Østerrike
  • 8. juli – Silverstone, Storbritannia
  • 22. juli – Hockenheim, Tyskland
  • 29. juli – Budapest, Ungarn
  • 26. august – Spa–Francorchamps, Belgia
  • 2. september – Monza, Italia
  • 16. september – Singapore, Singapore
  • 30. september – Sotsji, Russland
  • 7. oktober – Suzuka, Japan
  • 21. oktober – Austin, USA
  • 28. oktober – Mexico City, Mexico
  • 11. november – Sao Paulo, Brasil
  • 25. november – Yas Marina, Abu Dhabi

Ett dusin Formel 1-biler sett forfra, på vei inn i en sving.

Gammel favorittbane vender tilbake

Blant gamle klassikere og nye utfordrere, hva er Atle Guldrandsens favorittbane i 2018–sesongen?

– Den mest kjente og prestisjefylte banen er Monaco (27. mai), men det er langt fra den jeg gleder meg mest til. I Monaco er det tett og trangt, og ekstremt vanskelig å kjøre forbi hverandre. Frankrike Grand Prix på «Le Castellet» (24. juni) er tilbake etter mange års fravær, og det på en bane hvor det ikke har vært kjørt Formel 1 siden 1990.

– Meget spennende å være tilbake der, men min personlige favoritt er Canada Grand Prix (10. juni). Banen er utformet slik at det blir veldig gode løp, det er gode muligheter for forbikjøring, noe som gir mye strategi i løpet. Det er uforutsigbart og spennende hvert eneste år.