Meny

Vil samle familien foran skjermen – på barnas premisser

Stian Barsnes-Simonsen og Nordic Screens lanserer et nytenkende underholdningskonsept for hele familien. 

Stian Barsnes-Simonsen har underholdt norske barn og voksne i en årrekke, som programleder på flere av NRKs barneprogrammer og en rekke programmer myntet også på de voksne i familien. Mange kjenner ham sikkert også fra «Ettermiddagen på TV 2», og ikke minst «Hotel Cæsar».

Nordic Family er inkludert i vår bestselgende TV-pakke RiksPakken! Innholdet er tilgjengelig i alle våre flater. Fråts i den nyeste underholdningen her. 

Stian er altså vant med å underholde både liten og stor – og nå lanserer han og selskapet Nordic Screens en helt ny barne- og familiekanal som skal samle hele familien. Og han gleder seg stort til å vise fram nyskapningen sin Nordic Family gjennom RiksTV.

– Dette er et kjempespennende prosjekt, som det har vært utrolig gøy å jobbe med! 

Se video! 

Barn må tas på alvor

Stian har jobbet mye med TV-underholdning for barn, og det er tydelig at dette er en målgruppe han virkelig brenner for. Med Nordic Family ønsker han å bidra til å skape et større og bredere underholdningstilbud for barn og familier i Norge, der læring står i fokus.

– Barn fortjener godt innhold på de plattformene de faktisk bruker! Jeg tenker på barn som litt lave mennesker, som fortjener at man tar dem på alvor og snakker tydelig til dem. Det er altfor lite fokus på kvalitet der barn og unge faktisk oppsøker innhold, for eksempel på digitale plattformer. Samtidig ønsker vi å samle familien foran skjermen, lage noe alle kan se på sammen. Litt av den «samles rundt bålet»-følelsen man hadde før, forteller Stian.

Stian Barsnes-Simonsen tror det er på høy tid med et underholdningstilbud for hele familien, som henter inspirasjon fra digitale plattformer. Samtidig skal foreldre kunne la barna se på programmene, uten å være bekymret for innholdet.

– Foreldre merker at de mister de felles referansepunktene med barna. Folks medievaner er i endring, og mange foreldre har hatt lite oversikt over hva barna ser på og underholdes av. Da blir mange stressa og reagerer instinktivt, med pekefinger og regler, og det fungerer dårlig. Da er det mye bedre å lage kvalitetsinnhold som hele familien kan se, eller som barna fint kan se alene, mener Stian.

POPP med Silje Sirnes Winje hos Nordic Family

Super-Silje

Stian og «resten av gjengen» inkluderer etablerte fjes fra YouTube og Tik-tok, nye talenter, og ikke minst Silje Sirnes Winje. Hun har, i likhet med Stian, bakgrunn fra NRK Super.

Selv om både Stian og hans kollega Silje har bakgrunn fra statskanalens barnesatsing, understreker han at det nye konseptet ikke skal være en konkurrent til NRK Super. Men de jobber mot mye av det samme, mener han.

– Vi har fem grunnverdier i arbeidet vårt: demokrati, bærekraft, medborgerskap, livskvalitet og folkehelse. Med utgangspunkt i disse ønsker vi å inspirere barn og unge til å bli nysgjerrige, engasjerte og aktive medlemmer av samfunnet vårt, samtidig som vi hjelper familier med å navigere i den digitale verden. Det kan jo være utfordrende i disse «fake news»-tider.

Stian Barnes Simonsen og Teo lager mat

Lek og underholdning

Blant konseptene i Nordic Family er «Stian og Theo leker med maten», der han har fått med seg sønnen Theo på å lage et lekent matprogram. «Lærepenge» er et pedagogisk program om økonomi, mens «Pop» er et musikkbasert underholdningsprogram der Silje Sirnes Winje og flere av Norges mest populære Tik-tokere utfordrer seerne til å lage gøyale og underholdende videoer.

I «Barnas valg» blir barn inkludert i politikk, og oppfordret til å ta standpunkt og dele sin mening om verdenen vi lever i. Og så har man «Maks Episk», et gaming-program der programleder Emwa inviterer andre gamere og YouTubere til å se på gaming-klipp sendt inn av seerne.

Her blir det altså stor variasjon, med den fellesnevneren av man både lærer ting og underholdes.

– Flere aktører enn statskanalen må ta ansvar, og lage innhold som snakker til barn og familier. Innhold har blitt litt som biff; det skal ha en viss kvalitet, og det er opp til gjesten når, hvor og hvordan den serveres. Hvis en restaurant hadde insistert på å servere biff kun på et visst klokkeslett, og tilberedt på én spesifikk måte, hadde gjestene sluttet å komme. Slik må vi tenke når det gjelder innhold også.

Folk vil selv bestemme når de skal nyte det, og det skal være av god kvalitet. Vi skal levere stoff innenfor et bredt spekter av temaer, og i mange forskjellige former. Kort fortalt er alt lov – unntatt å være kjedelig!