Serieanmeldelse: Hamilton: Oftebro er perfekt som Hamilton

Serieskaper: Erik Leijonborg
Med: Jakob Oftebro, Nina Zanjani, Jörgen Thorsson
År: 2019
Sesonger:

Se sesong 1 her.

Se hva Jakob selv sier om rollen

Opp gjennom årene har det blitt laget en rekke filmer og serier om den svenske etterretningsoffiseren Carl Hamilton, basert på Jan Guillous populære bokserie som nesten er å regne som en nasjonalskatt i vårt naboland. Flere av Sveriges fremste skuespillere har gestaltet rollen, som Stellan Skarsgård, Peter Stormare og nå sist Mikael Persbrandt. Nå har C More laget en nyinnspilling av serien med vår egen Jakob Oftebro i hovedrollen.

Visste du at du kan se film og serier fra C More via RiksTV? Les mer om våre TV-pakker og bestill C More her!

Tidligere filmatiseringer har vært av vekslende kvalitet. Denne er derimot en gjennomgående god thriller. Og la oss si det først som sist: Valget av Oftebro kunne ikke vært bedre. Han er helt på høyde med sine forgjengere.

Serien starter med at en rekke bombe- og cyberangrep inntreffer i Stockholm. Hamilton blir innkalt for å hjelpe Säpo (sikkerhetspolitiet) med å finne angriperne. Det blir ingen lett start for Hamilton i jobben. Säpo-agenten Kristin Ek ser på ham som en mulig mistenkt. Det viser seg imidlertid at det er en mystisk organisasjon som står bak angrepene.

Med den nye serien har universet gjennomgått en helt nødvendig revitalisering. Den kan minne om da James Bond-skaperne i 2006 gjorde stilen mer realistisk og castet Daniel Craig. Oftebro er den yngste som noensinne har spilt rollen og tilfører serien en tiltrengt vitalitet. Han overbeviser, er sjarmerende og har en intens tilstedeværelse. Samtidig behersker han actionscenene svært godt. Det at han snakker svensk såpass godt som han gjør, er et stort pluss. Det er jo tross alt svenskenes svar på agent 007 han portretterer!

Hovedregissøren er Erik Leijonborg. Det er kanskje ikke navn man nikker gjenkjennende til. Han er en svært erfaren regissør av svenske thrillere, deriblant Farang, Van Veeteren og Maria Wern. Den erfaringen har kommet godt med. Hamilton er en tøff og effektiv thriller med aktuelle temaer som kald krig, terrorisme og dataangrep. Den har også tøffe actionscener og nærkamper, inspirert av både Bond, Jason Bourne og Jack Reacher. Vi gleder oss allerede til en ny sesong av Hamilton!

Strøm Hamilton med C More via RiksTV eller hos TV 2 Sumo