Det kan lyse "TEST" i display/frontpanel på mottaker av ulike årsaker:

  • Når mottakeren kobles til strømmen.
  • Kan oppstå etter programvareoppdatering.
  • Kan oppstå når programvarenedlasting feiler av en eller annen grunn.
  • Kan være feil på mottaker. Dersom mottaker ikke starter opp igjen, må den byttes. Ta kontakt med den forhandler du kjøpte mottakeren av.

Hvis mottakeren viser "TEST" på morgenen etter å ha lastet ned programvare kan du prøve følgende:

  1. Resett mottaker: Ta ut strømledningen i 30 sekunder.
  2. Mottaker starter på nytt. Dette tar lang tid. Dersom mottaker ikke starter, ta ut HDMI-kabel og prøv på nytt.
  3. Sjekk programvareversjon. Er det siste versjon xxx.411 er alt bra.

Hvis det ikke er siste versjon av programvare, har mottaker feilet med nedlasting. Det kan være flere årsaker til dette:

  • Mottaker feilet - prøv igjen.
  • Henter oppdatering fra feil sender, Gammel programvare (44 og 51) kan i noen tilfeller hente programvare fra feil frekvens (svakere sender):
    Dette kan du sjekke med signalmeteret. Er det en svakere NRK i samme området som gir utslag på signalmeteret og har lavere frekvens? Da kan det være årsaken til at mottaker feiler. Frekvensinformasjon får du på dekningskartet.

Dersom feil frekvens benyttes er løsningen fabrikkinnstilling og manuelt søk (fjerner alternative frekvenser):

  1. Ta ut antennekabel
  2. Ta fabrikkinnstilling (uten antennekabel i mottaker)
  3. Intet signal kommer opp
  4. Trykk Meny
  5. Sett inn antennekabel i mottaker
  6. Ta manuelt søk på de sterkeste frekvensene.

Mottakeren vil nå kunne laste programvare fra riktig frekvens.