Slik får du gode TV-signaler på hytta

Dersom du mangler kanaler eller opplever dårlig signalkvalitet er det en rekke enkle grep du kan ta for å løse situasjonen. Her er tipsene som sikrer best mulig signaler.

  1. Feilmelding «ingen tilgang»?
    Send SMS med kodeord TV til 09595. SMS-en gjør at en oppdatering blir sendt til utstyret umiddelbart.
  2. Sjekk at antennen ikke har flyttet seg, eller blitt skadet i løpet av vinteren
    Hvis antennen er skadet bør den byttes, da får du best bildekvalitet.
    Sterk vind kan vri antennen i feil retning. Bruk dekningskartet og finn den beste senderen i området. Vri antennen mot denne senderen.
  3. Sjekk at antennekabelen (coax) ikke har løsnet og at den sitter som den skal
    Er kabelen hel? Er det skjøter på kabelen, bør du sjekke om disse er hele og ikke er fulle av vann. Er kabelen skadet, bytt hele kabelen. Hakkete eller manglende bilde kan skyldes feil på kabler.
  4. Sjekk at utstyret er koblet riktig sammen
    Dersom antennepluggen (hannplugg) ikke sitter i mottaker må denne settes inn i ”RF in” eller ”antenna in". Sjekk at HDMI- eller scart-kabel mellom mottaker og TV er koblet riktig.
  5. Prøv et nytt kanalsøk på mottakeren
    Hvis mottakeren har vært brukt på et sted og blitt flyttet til et annet (for eksempel hjemmefra til hytta) må du gjennomføre et kanalsøk på mottakeren. Ved kanalsøk finner mottakeren automatisk frekvensene (kanalene) i det området du er i.

Mangler du en eller flere kanaler?

Mangler alle kanaler bortsett fra NRK: Send en SMS med kodeord TV til 09595 og vi sender umiddelbart en oppdatering til utstyret ditt. Når oppdateringen er sendt fra oss vil du motta en SMS med mer informasjon.

Mangler noen kanaler: Kan det være feil på senderen din? Sjekk status på sender