Tidenes satsing fra RiksTV

Administrerende direktør i RiksTV, Christian Birkeland, lanserer denne høsten flere nye tjenester. Nå blir nettet tatt i bruk i tillegg til distribusjonen gjennom det digitale bakkenettet.

Denne høsten gjør RiksTV sin største og mest omfattende satsing siden selskapet ble etablert 1. september 2007. Norges nest største tv-distributør bruker internett for å utvide kapasitet, tjenester og for å få inn flere nye kanaler.

Nå lanseres TV 2 Sumo Basis som kan tas ned rett til din TV. Forbruker kan gå syv dager tilbake for å se programmer fra TV 2s kanaler. RiksTV lanserer også VGTV rett på TV-en din, YouTube og en helt ny filmtjeneste med over 2500 filmer.

I tillegg vil det om ikke lenge bli lansert en ny musikktjeneste med mange millioner titler i biblioteket. Og det er planer om flere andre tjenester i nærmeste fremtid. Alle tjenestene skal lanseres i løpet av høsten.

- Dette er den største enkeltsatsingen vi i RiksTV har gjort på den korte perioden vi har vært i det norske markedet. Vi var først ute med TV 2 i HD, vi var først ute med fritt valg av TV-kanaler, Favoritter, en pris for TV opptil fire steder. Nå lanserer vi en tradisjonell TV-distribusjon i kombinasjon med distribusjon over internett, sier Christian Birkeland, administrerende direktør i RiksTV.

 

- Det som kreves for å kunne bruke disse tjenestene er den nye hybridmottakeren som lanseres i disse dager. Den kobles mot nettet hjemme hos den enkelte. Disse mottakerne vil også være vesentlig billigere enn tilsvarende mottakere da det digitale bakkenettet ble lansert her i Norge, sier Birkeland.

- Det betyr at våre abonnenter får en helt ny filmtjeneste, mye bedre enn den vi allerede har. Man har mulighet til å være på YouTube rett på TV-en, man kan via TV 2 Sumo gå tilbake syv dager og se programmer fra TV 2-kanalene. VGTV vil være tilgjengelig rett på TV-skjermen og om ikke lenge vil det også komme en musikktjeneste som har mange millioner låter i biblioteket, sier Birkeland.

Noen av de nye tjenestene vil være tilgjengelige i RiksTVs programpakker – andre (blant annet filmtjenesten) vil være tilleggsytelser.

Fakta: RiksTV AS, Norges nest største TV-distributør, tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og cirka 90 prosent av fritidsboligene kan få inn med vanlig antenne. For første gang passerte selskapet i 2011 1 milliard NOK i omsetning. Driftsresultatet ble på 70,7 millioner NOK, nesten en dobling fra året før. Ved utgangen av 2011 hadde RiksTV 483 000 kunder. 289 000 av disse hadde månedlige abonnement.