Nytt rekord-år på TV

… men internasjonale giganter kan gjøre norsk TV fattigere

Foto: TVNorge.

Et nytt stort TV-år går mot slutten. Og nok en gang kan TV-bransjen i Norge konkludere med et rekord-år. Folk ser stadig mer på TV, selv om den tradisjonelle TV-seingen reduseres. Nå kan alle se på TV når de vil og hvor de vil. Samtidig utfordres den norske TV-bransjen av aggressive, internasjonale giganter.

TV-konsumet i Norge fortsetter å øke. Mens det tidligere var kringkastet TV som økte og økte, ser vi nå en utvikling hvor nett-TV blir stadig sterkere. Når økningen i nett-TV ser ut til å være større enn den TV-tiden som kringkastet TV taper – ja, da stiger den totale TV-tittingen.

Den tradisjonelle TV-tittingen landet ifølge TNS Gallup på 167 minutter i 2013. Det var åtte minutter mindre enn i 2012. Trenden for 2014 ser ut til å være den samme.

I år har vi sett en enorm utvikling når det gjelder TV over nettet. Betal-TV-aktører som Netflix, Viaplay, C More, HBO og TV 2 Sumo øker den totale seermassen i sitt marked for brukerbetaling. Det samme gjør aktører som YouTube, VGTV, NRK Nett-TV med flere når det gjelder åpne nett-TV-kanaler. Daglig bruker 8 prosent av landets befolkning Netflix (TNS). Tilsvarende tall for YouTube er på 23 prosent. På nett-TV er det med andre ord de multinasjonale medieselskapene som har tatt tetposisjonene, anført av Google/YouTube og Netflix.

Det er derfor ingen tvil om følgende påstand: At nordmenn aldri har sett mer på bredt definert TV enn i 2014.

Men selv om mye peker i den positive retningen, så har TV-bransjen også store bekymringer. Norske og nordiske aktører blir sterkt utfordret av multinasjonale mediegiganter som Google, YouTube, Facebook og Netflix. Flere av dem sender inntektene sine til Irland, og deretter til mer eksotiske skatteparadiser. Og det er ikke småpenger som sendes ut av Norge med minimal beskatning.

Mens Netflix er vinneren når det gjelder premium-penger i Norge, er det Google/YouTube som forsyner seg kraftigst av reklamefatet. Faktisk forventer digitalbyrået Iprospect at Google/YouTube tar 2,5 milliarder ut av det norske reklamemarkedet i 2015. Da vil i så fall ikke TV 2 lenger være den største reklame-bæreren i det norske mediemarkedet. Google blir størst.

De internasjonale mediegigantene forsyner seg av alle inntektsstrømmene i det norske mediemarkedet. Dette får stadig større konsekvenser for en hel TV-bransje i form av TV-kanaler, TV-produksjonsselskaper, TV-distribusjonsselskaper med flere. Konsekvensene kan raskt bli merkbare for norske TV-seere. Når inntektene svikter, så bremser den norske innholdsproduksjonen. For seerne betyr det mindre norsk TV – og flere Hollywood-serier. De aller, aller fleste av oss er glad i norskproduserte serier, filmer nyheter og dokumentarer – og vi kan risikere å få en fattigere TV-hverdag. De fleste synes nok som meg at det er bedre å se «Farmen» på TV 2 enn «Amazing Race US», at «Idol» er best med norske håpefulle og at «Ylvis» fortjener bedre sendetid enn «Sinnasnekkeren» på svensk.

Norsk TV er en svært viktig formidler av norsk kultur. Jeg er redd for at TV mister den viktige kulturfunksjonen i årene fremover om utviklingen fortsetter. Taper norske TV-selskaper, så taper også norske TV-seere.

Estimatene fra IRM viser at den tradisjonelle reklameomsetningen på TV i Norge vil lande på rundt 3,8 milliarder NOK i år, noe som er på samme nivå som i 2013. Dette skjer samtidig som det totale reklamemarkedet i Norge blir redusert med 3 prosent i forhold til 2013. På samme tid ser vi at nett-TV er den store vinneren i reklamemarkedet, med en estimert vekst i 2014 på nærmere 70 prosent.

Året som snart ebber ut, har også gitt mange store TV-opplevelser. På programsiden har vi blant annet sett at TV 2 også kan skape OL-feber i de norske hjem, slik NRK har gjort det i mange tiår. «Farmen» på TV 2 har fortsatt å imponere med enorme seertall - over 1,1 millioner seere så finalen og dette ble høstens store TV-vinner. Blant kanalene er det ingen tvil om at TV 2 er vinneren i år, med TVNorge/Discovery som en god nummer to. Taperne i år er TV3 og NRK. Ja, til og med VG har lansert sin egen tradisjonelle TV-kanal, i tillegg til sin satsing på nett-TV.

Men selv om norske TV-sjefer står på for fullt for å utvikle sine TV-kanaler i flere distribusjonskanaler og i alle skjermstørrelser, så er det nok en gang TV-seeren som kan kåres til vinneren. Visst gjør norske TV-sjefer en god jobb, men makten er blitt forflyttet til TV-seeren. Og den prosessen fortsetter inn i 2015.

Vi i distribusjonsbransjen må henge med, og sørge for at seerne får tak i innholdet på stadig nye formater og ved hjelp av ny teknologi. For eksempel har vi i RiksTV hatt stor suksess med å tilby tilrettelagt barne-TV som strømmetjeneste til nettbrett – og til neste år kommer det helt sikkert flere strømmeløsninger av ulikt slag som gir seerne enda flere muligheter.

Skjermbildet ser lyst ut. Men internasjonale mediegiganter kan raskt sette kjepper i TV-hjulene her hjemme. Vår store utfordring blir å lage så gode TV-opplevelser at konsumet skjer på plattformer som ruter inntektene tilbake til TV-bransjen i Norge.

Slik fortsetter TV å være en viktig kulturbærer i Norge også i fremtiden.

Christian Birkeland

Adm. dir. RiksTV