Tre av fire nordmenn har TV på hytta

TV viktigere enn vann

Antennen er på plass – TV er på plass i stua – men vann er ikke innlagt. Slik er det for mange hytteeiere i dag ifølge en undersøkelse Ipsos MMI har gjort for RiksTV. For folk som bor på Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og i Nord-Norge så er det flere som har TV på hytta enn som har innlagt vann ifølge undersøkelsen.

TV er viktigere enn innlagt vann på hytta. Og TV er nesten like vanlig på hytta som strøm. Det viser en fersk undersøkelse foretatt av Ipsos MMI på oppdrag fra TV-distributøren RiksTV.

Undersøkelsen ble foretatt av Ipsos MMI med et landsrepresentativ utvalg i alderen fra 18 år og oppover med totalt 1 286 respondenter. Den ble gjennomført i andre halvdel av mai måned.

77 prosent av de spurte som har adresse i Oslo, og som eier eller har tilgang til hytte, har nemlig TV på hytta. For vestlendingene er TV-innehavet på hele 80 prosent, mens 68 prosent av de som har adresse på Østlandet (utenfor Oslo) har TV på hytta. 76 prosent av de som bor i Midt-Norge har TV på hytta. Også 76 prosent av de som har adresse i Nord-Norge har TV på hytta.

I følge undersøkelsen har 84 prosent av de som har adresse i Oslo, og som har hytte eller tilgang til hytte, innlagt vann på hytta. 54 prosent av de som har adresse på Østlandet utenfor Oslo har innlagt vann på hytta. For de som bor på Vestlandet er tilsvarende prosent-tall på 74, mot 58 prosent for de som bor i Midt-Norge og 59 prosent for de som har adresse i Nord-Norge.

Det viser seg altså, ifølge denne undersøkelsen, at for de som bor på Østlandet (minus Oslo), Vestlandet, Midt-Norge og i Nord-Norge, så er det flere som har TV på hytta enn som har innlagt vann. Bare blant de som har adresse i Oslo, så er tilgangen til vann større enn tilgangen til TV på hytta.

- Dette viser hvor viktig TV er blitt for nordmenn. De prioriterer tydeligvis TV foran det å investere i vann på hytta, sier administrerende direktør Christian Birkeland i RiksTV.

- Det er dermed ingen tvil om at TV er en svært viktig del av hyttehverdagen. Folk må ha med seg sine favoritt-programmer og favoritt-kanaler også når de reiser på hytta på ferie eller for å ta en weekend på hytta, sier Birkeland.

Ifølge tall fra TNS Gallup, så nordmenn over 12 år i snitt på TV i 172 minutter hver dag i 2014. Det var en økning på fem minutter fra året før. De over 50 år så vesentlig mer på TV enn de under 50 år.

Undersøkelsen fra Ipsos MMI viser at 87 prosent av de som bor i hovedstaden har strøm på sine respektive hytter rundt omkring i landet. 76 prosent av de som bor på Østlandet (minus Oslo) har strøm på hytta. Tilsvarende er på 86 prosent for de som bor på Vestlandet. Blant de som bor i Midt-Norge har 77 prosent strøm på hytta. Dette tallet er 67 prosent for de som bor i Nord-Norge.

- Blant de som bor i Nord-Norge er det faktisk flere som har TV på hytta enn strøm til hytta. Det betyr at noen bruker batteri eller tilsvarende for å benytte TV-en, sier Christian Birkeland.

Fakta: Om lag 1,7 millioner nordmenn eier eller disponerer en hytte, ifølge Ipsos MMI. I snitt benyttes hyttene 37 døgn i året. Tre av fire har TV på hytta, og RiksTV er markedsleder i hytte-kategorien. Ifølge undersøkelsen har RiksTV en markedsandel på 36 prosent, mens Canal Digital Parabol er nummer to med 31 prosent. På tredjeplass kommer Viasat med 8 prosent.