Bernt A. Andersen

Salgs- og markedsdirektør

Ansatt i RiksTV siden 2008.

Tidligere stillinger i RiksTV: Salgs- og markedsdirektør (2009-2011), Markedssjef/Konsulent i markedsavdelingen (2008-2009)

Bernt Andersen har lang erfaring med å lede strategiprosesser, produkt- og tjenesteutvikling og salg og markedsføring av medieprodukter, TV-tjenester og digitale løsninger i det nordiske markedet.

Før Bernt begynte i RiksTV jobbet han 8 år i Telenor Broadcast og Canal Digital. Han var ansvarlig for å etablere og kommersialisere Canal Digitals bredbånds- og triple play produkter med ansvar både i Norge og de andre nordiske landene. I tillegg var han en pådriver for utvikling av selskapets fremtidige strategi og tjenesteutvikling innenfor digitale og web-baserte TV-tjenester.

Bernt startet sin karriere som markedsanalytiker i Feedback Research (Research International), hvor han var med å starte Norges første analyseenhet med internett og web som research-plattform i 1997 – Feedback Interactive Media. Bernt er utdannet fra Norges Markedshøyskole med spesialisering innen markedskommunikasjon og fra Befalsskolen for Feltartilleriet.

Største TV-øyeblikk: Det er 3 TV-øyeblikk som virkelig står ut:

Det aller sterkeste var 9/11. Alt stoppet opp, og vi kunne for første gang se en hendelse som endret verden live for første gang. Alt virket så nært, og for meg er sendingen på CNN denne ettermiddagen den sterkeste TV-hendelsen og opplevelsen til nå.

Det andre er fra 4. mai 1985. Bobbysocks vant Grand Prix. Vi var best i verden, noe som var veldig stort for en 14-åring fra Hakadal. En fantastisk låt. Nydelige norske damer, og full utnyttelse av fargefjernsyn. Sterkt. Det hele toppet seg 17. mai samme år, da Bettan så meg rett i øynene fra scenen på konserten de holdt på det gamle torget utenfor Oslo S.

Den tredje hendelsen er av en helt annen art. Jeg satt og så på golfsendingen fra The Open – golfens største konkurranse – i 1999. Jean Van De Velde leder soleklart før siste hull, og kollapser totalt. Som jeg ikke kan huske at noen idrettsmann har gjort noen gang. Det hele topper seg da han tar av seg golfskoene, bretter opp buksa og vasser ut i vannhinderet for å forsøke å slå ballen. Han taper stort – også mange millioner kroner - men har gitt meg mye inspirasjon etterpå. Han satsa for fullt, og av og til så går det ikke. Det er ikke bare ubrukelige amatører som slår i vannet. 

Ledergruppen