Levere Tjenestene:
Når du tegner et abonnement må du oppgi fullt navn, e-postadresse, postadresse, telefonnummer, fødselsdato og betalingsinformasjon. Vi trenger disse opplysningene for å kunne sende utstyr du har bestilt, for å kunne installere eller utføre service på utstyr hos deg og for å kunne levere de Tjenestene du har bestilt hos oss.
Dersom du har en tv-boks som er koblet til internett eller bruker RiksTV-appene, sendes det informasjon til RiksTV om hvordan tv-boksen og appene brukes. Det kan være teknisk informasjon slik som IP-adresse, hvilken enhet som brukes, hvilke program du har sett på og lignende. Vi analyserer denne informasjonen på aggregert nivå for å sørge for at tjenestene våre er tilgjengelige og at de virker som de skal.
Noe av innholdet vårt er tilgjengelig via kundeprofil direkte hos innholdsleverandør. Innholdsleverandøren trenger da informasjon som navn, e-post, mobilnummer og lignende for at du skal kunne registrere deg hos dem. For enkelte innholdsleverandører sender vi over informasjon når innholdet tas i bruk første gang. I andre tilfeller registrerer du selv informasjonen hos innholdsleverandøren første gang du ønsker å se innholdet. Innholdsleverandøren vil være behandlingsansvarlig for opplysningene dine i deres kundeprofil.
Vi vil også kunne utlevere informasjon om bruk av Tjenestene som er nødvendig for å sikre en sømløs opplevelse mellom plattformene, typisk at kunden kan fortsette avspillingen av et program på innholdsleverandørens plattform og motta relevante program-anbefalinger på alle plattformer.
Det rettslige grunnlaget for å behandle opplysninger som beskrevet over, inkludert deling av nødvendige opplysninger med innholdsleverandører, er oppfyllelse av avtale med kunden (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b).
Administrere kundeforholdet:
Vi bruker opplysningene du har gitt oss i forbindelse med tegning av abonnement for å kunne administrere kundeforholdet og forespørsler fra deg, som for eksempel ordrehåndtering, avslutning av abonnement, fakturering og forvaltning av Min Side på rikstv.no.
RiksTV oppdaterer jevnlig postadresser i forbindelse med fakturering av kundeforhold. Kunden er imidlertid ansvarlig for at kontaktinformasjon til enhver tid er oppdatert hos oss.
Det rettslige grunnlaget for å behandle opplysninger som beskrevet over er oppfyllelse av avtale med kunden (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b).
Kundeservice og support:
Vi tilbyr kundeservice og support i flere kanaler. Uavhengig av hvordan du kontakter oss må vi vite hvem vi har kontakt med, og i mange tilfeller må vi også ha tilgang til teknisk informasjon om tv-bokser og apper for å kunne foreta feilsøking. Vi bruker denne informasjonen, sammen med informasjon om IP-adresse, serienummer og hvilken region tv-boksen tilhører, til å finne ut hva som er galt dersom du trenger hjelp fra oss.
For å sikre god kundeservice, vil enkelte telefonsamtaler bli tatt opp for opplærings- og kvalitetsformål hos kundesenteret vårt. Du har mulighet til å reservere deg mot dette når du ringer til kundesenteret.
Dersom tjenestene våre skulle være midlertidig utilgjengelige, vil vi kunne sende et varsel om dette på SMS til alle kunder som er berørt av feilen. Man kan ikke reservere seg mot slike varsler.
Avtalen vi har inngått med våre kunder forplikter oss til å yte god kundeservice , og behandlingen av personopplysninger i den forbindelse har derfor sitt rettslige grunnlag i oppfyllelse av avtale med kunden (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b).
Tilpasse innhold i app:
For å kunne gi deg en best mulig tv-opplevelse, sammenstiller vi informasjon om ditt kundeforhold og informasjon om hvordan apper og tv-boks koblet til internett brukes. Dette gjør det mulig for oss å gi deg programanbefalinger i appen og "fortsett å se"-funksjonalitet. Dette gjøres enkelt forklart ved bruk av 1) Brukshistorikk, og 2) Algoritmer.
1. Brukshistorikk kan være opplysninger om aktiviteter foretatt både i Tjenesten og i våre øvrige produkter for TV og underholdning, og eksempelvis, men ikke begrenset til;
a) Seerhistorikk (hvilke TV-programmer, serier, filmer, etc. som har blitt sett)
b) Adferdshistorikk (play, pause, etc.)
Brukshistorikk kan også være aggregert fra flere brukere og kan ha sin opprinnelse i bruk av Selskapets øvrige produkter for TV og underholdning. Brukshistorikk kan være alt av seer- og adferdshistorikk om det som er mulig å foreta seg via Tjenesten og våre øvrige produkter for TV og underholdning. Brukshistorikk for hver enkelt bruker lagres med det formål å kunne tilby anbefalinger og personlig tilpassede brukeropplevelser.
2. Algoritmer benyttes i utstrakt grad i Tjenesten for å gi anbefalinger og personlig tilpassede brukeropplevelser til hver enkelt kunde. Algoritmene benytter seg av brukshistorikk og fungerer enkelt forklart på følgende måte: a) De sammenligner hvilke programmer en bruker har sett på og / eller likt med hvilke programmer andre brukere har sett på / likt. b) De sammenligner egenskaper om programmene en bruker har sett på og / eller likt med andre programmer og lærer ved hjelp av maskinlæring hvilke egenskaper som skal til for at en profil / bruker liker et program eller ikke.
Slik funksjonalitet er en del av Tjenestene vi levere r, og behandlingen av personopplysninger har derfor sitt rettslige grunnlag i oppfyllelse av avtale med kunden (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b).
Vi sender ut push-varsler i appen for å informere kundene våre om aktualiteter, nye serier og lignende. Dersom du ikke ønsker å motta slike varsler, må du skru av dette på nettbrettet/mobiltelefonen din, enten i appen eller i innstillingene på enheten.
Det rettslige grunnlaget for utsendelse av push-varsler er RiksTVs legitime interesse i å kunne informere kundene (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f).
Videreutvikle tjenestene våre:
Vi arbeider kontinuerlig for å gi deg en bedre opplevelse ved å videreutvikle produktene og tjenestene våre. For å lykkes med dette arbeidet er vi avhengige av å vite hvordan kundene våre benytter tjenestene. Vi analyserer derfor informasjon om kunders bruk av appene våre og tv-bokser som er koblet til internett, for eksempel informasjon om opptaksfunksjon, bruk av fjernkontroll, hvilke program du har sett på og lignende. Disse analysene gjør vi normalt på aggregert nivå, og ingen enkeltkunder blir identifisert i resultatene av slike analyser. Analyser der enkeltkunder kan identifiseres gjøres kun unntaksvis. Tilgang til analysene vil være begrenset til et fåtall personer med saklig behov. I slike analyser benytter RiksTV seg av relevant informasjon RiksTV allerede har om kunden i tillegg til demografiske opplysninger fra leverandører av denne typen data. Med demografiske data menes statistiske opplysninger om kjønn (gjetning basert på navn), antatt inntekt, utdanning, antall barn, boligtype, eiendommer mv.
Personopplysninger vil i enkelte tilfeller kunne bli benyttet for å teste ut nye tjenester eller oppdateringer. I testmiljøene våre bruker vi fiktive data der vi kan, slik at testing på reelle personopplysninger begrenses til det som er nødvendig.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen av personopplysningene RiksTVs berettigede interesse i å forbedre og videreutvikle tjenestene (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f).
Markedsføring:
Vi markedsfører tjenestene våre på e-post og SMS til kunder som ikke har reservert seg mot dette og til andre som har samtykket til å motta markedsføring fra RiksTV. Som kunde kan du når som helst reservere deg fra å motta markedsføring og nyhetsbrev ved å endre personverninnstillingene på Min side på rikstv.no eller ved å kontakte kundesenteret vårt.
Vi vil kunne benytte personopplysninger vi har om deg for å kunne gjøre kommunikasjonen vår med deg mest mulig relevant. Det kan være alt fra hvilket abonnement du har, hvilke programmer du har vist interesse for eller hvilket alderssegment du tilhører. . Vi vil i noen tilfeller kunne supplere våre egne opplysninger med opplysninger fra leverandører av demografiske data. Med demografiske data menes statistiske opplysninger om kjønn (gjetning basert på navn), antatt inntekt, utdanning, antall barn, boligtype, eiendommer osv .
Vi markedsfører også Tjenestene våre i sosiale medier og på andre nettsteder som tilbyr annonseplass. Noen nettsteder tilbyr RiksTV å dele sine kundelister med nettstedet for å målrette RiksTV-annonser på nettstedet. Slik målretting skjer alltid i henhold til avtale, som blant annet innebærer at opplysninger slettes straks etter sammenstillingen. Formålet med denne praksisen er å oppnå at våre annonser er relevante for de som eksponeres for dem. Det betyr også at vi for eksempel vil kunne utelukke deg som allerede er RiksTV-kunde fra å få markedsføring om tjenester du allerede har. Vi har laget en reservasjonsmulighet på rikstv.no som du kan benytte dersom du ønsker å bli ekskludert fra de listene vi deler med annonsepartnere.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen av personopplysningene er RiksTVs berettigede interesse i å markedsføre Tjenestene (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f).
Hindre misbruk av Tjenestene:
For å hindre at Tjenestene brukes i strid med avtalevilkårene sammenstiller vi kontaktopplysninger med en aggregert oversikt over hvor tjenestene våre aksesseres fra. I forbindelse med kampanjetilbud oppbevarer vi kontaktopplysninger i en viss tid for å hindre at samme kunde benytter samme kampanjetilbud flere ganger.
Ved gjentatte forsøk på svindel, for eksempel ved bruk av falsk identitet, vil vi lagre kundens kontaktopplysninger for å hindre at dette skjer igjen.
Det rettslige grunnlaget for analysene er RiksTVs legitime interesse i å forhindre og avdekke misbruk og svindel (GDPR artikkel 6 nr. bokstav f).
Ved mistanke om at det er begått en straffbar handling i forbindelse med bestilling og/eller bruk av Tjenestene, kan opplysningene bli gitt videre til offentlige myndigheter. Det rettslige grunnlaget vil i slike tilfeller være oppfyllelse av rettslig forpliktelse (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c).
Kartlegging og undersøkelser:
Av og til har vi konkurranser og spørreundersøkelser som kunder og andre kan delta i. Det er frivillig å delta i slike konkurranser og undersøkelser. Noen av disse undersøkelsene kan være utarbeidet i samarbeid med en av våre partnere. Når du deltar i en slik undersøkelse eller konkurranse ber vi deg om kontaktopplysninger. Vi bruker bare disse opplysningene i forbindelse med den undersøkelsen eller konkurransen du har deltatt i.
Som kunde vil du ikke motta forespørsler om å være med i undersøkelser og konkurranser dersom du har reservert deg mot markedsføring og nyhetsbrev på Min Side.
Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger i disse tilfellene er samtykke (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a). Hva det aktuelle samtykket dekker vil følge av den informasjonen som blir gitt i forbindelse med deltakelse i en konkret konkurranse eller undersøkelse.
Oppfylle rettslige forpliktelser:
RiksTV er pålagt å videreformidle enkelte personopplysninger til myndigheter og andre aktører. For eksempel vil Skatteetaten kunne ha behov for tilgang til personopplysninger som kan være relevante i forbindelse med utregning av skatt og moms.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen av personopplysninger er oppfyllelse av rettslig forpliktelse (GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c).