Generelle abonnementsvilkår for RiksTV AS for privatkunder

1. Innledning

Denne avtalen (”Avtalen”) er inngått mellom RiksTV AS (”RiksTV”), org. nr. 889 099 682, Økern Torgvei 13, 0580 Oslo, og den privatperson som er registrert som kunde (”Kunden”). I tillegg til disse generelle vilkårene gjelder spesielle vilkår for de tjenester som Kunden kjøper.

Vilkårene gjelder kun for privatkunder. Gyldig avtale med privatperson forutsetter at Kunden er over 18 år. Avtalen gjelder for kjøp av TV-abonnement, programkort og andre tilleggstjenester, samt evt. leie av mottaker. Avtalen gjelder fra det tidspunkt Avtalen er akseptert av Kunden. Kunden må ha akseptert Avtalen før tjenestene tas i bruk.

 2. Vilkår for bruk

Abonnementet kan kun benyttes i Norge til privat bruk, og kan ikke overdras, lånes ut eller leies ut til andre. Abonnement og programkort skal kun benyttes innenfor Kundens husstand eller tilsvarende, med mindre annet er avtalt. Enkelte tjenester åpner for tilgang til innhold utenfor husstanden.

Det er ikke tillatt å omgå eller forsøke å omgå tilgangssystemer. Enkelte tjenester kan åpne for opprettelse av flere brukerprofiler. Kunden er likevel ansvarlig for all bruk av abonnementet. Deling med andre enn Kunden er ikke tillatt.

Bruk av abonnement eller programkort til offentlig visning, eller i rom eller områder hvor allmennheten har tilgang, er ikke tillatt. Hvert programkort skal kun brukes sammen med godkjent mottaksutstyr (merket "RiksTV"/"NTV") og for visning på ett TV-apparat eller tilsvarende skjerm.

Signalene som gjøres tilgjengelig ved bruk av programkortet er RiksTVs eiendom, og skal kun benyttes av Kunden til det formål som følger av Avtalen. Kunden skal ikke urettmessig dekryptere, kopiere, videreformidle eller på annen måte mangfoldiggjøre signalene eller tjenestene helt eller delvis, eller medvirke til dette. Brudd på denne bestemmelse kan medføre tiltale etter straffeloven, erstatningsansvar og inndragningsansvar.

3. Installasjon og dekning

Kunden er ansvarlig for installasjon av programkort, mottaker og antenne, og må selv undersøke mottaksforholdene der utstyret skal benyttes. Kunden kan inngå avtale om installasjon, i så fall gjelder egne vilkår for denne tjenesten. For mer informasjon om godkjent utstyr, mottak og installasjon, se www.rikstv.no eller kontakt RiksTV Kundeservice.

Kunder som får levert abonnementstjenester over Internett må være koblet til Internett via kabel og er selv ansvarlige for at internett-oppkoblingens kvalitet er tilstrekkelig god for å motta slike tjenester.

4. Kontaktinformasjon

Kunden er ansvarlig for å gi og oppdatere kontaktinformasjon, herunder adresse og e-post. Driftsmeldinger og varsel om endringer gis til epost eller mobiltelefon (SMS) oppgitt av Kunden. Endringer av kontaktinformasjon skal opplyses til RiksTV Kundeservice. Slik opplysning bør skje skriftlig. Kunden står selv ansvarlig for gebyrer og kostnader som påløper som følge av at Kunden har oppgitt uriktig kontaktinformasjon eller ikke opplyst om endring av kontaktinformasjon.

5. Programkort

Programkortet administreres av RiksTV. Programkortet kan bare benyttes sammen med mottakere som er parret med et slikt programkort.

Tilgang til tjenestene forutsetter jevnlig oppdatering av programkortet. Programkortet blir kun oppdatert når det er installert i mottakeren og mottakeren er slått på.

RiksTV har ikke ansvar for manglende oppdatering av programkortet som følge av Kundens forhold. Kunden er selv ansvarlig hvis kortet blir skadet. RiksTV kan ta gebyr ved utstedelse av programkort og erstatningskort, etter gjeldende prisliste. Ved fabrikasjonsfeil utstedes erstatningskort uten kostnader for Kunden.

6. Mottaker

Kunden kan kjøpe, leie eller låne mottaker. Se rikstv.no eller kontakt Kundeservice for informasjon om produkter og vilkår. Leie og lån av mottaker kan være betinget av kjøp av abonnement med fast avtaleperiode.

Der abonnement med fast avtaleperiode iht. særskilt avtale med RiksTV stilles i bero eller fryses for en nærmere angitt tidsperiode, forskyves den faste avtaletiden for en tilsvarende periode. Det tas forbehold om at leid eller lånt mottaker kan være brukt.

Kunden aksepterer at det foretas automatiske oppdateringer av installert programvare i mottaker som benyttes sammen med programkortet. Ved aktivering av enkelte tjenester for mottaker med opptaksfunksjon (PVR) vil RiksTV disponere deler av lagringskapasiteten på opptakerens harddisk. RiksTV tar ikke ansvar for bortfall av materiale som er lagret på opptakeren ved slik bestilling, eller ved reparasjoner eller innbytte av mottaker. 

Kunder som får levert abonnementstjenester over Internett må ha mottaker av typen SMART-boks II. Eldre typer mottakere er ikke godkjent for disse tjenestene.

Lagret materiale kan bli slettet eller endret ved reparasjoner og oppdateringer av mottakerens programvare. CA-modul skal kun benyttes sammen med godkjente integrerte TV-apparater (IDTV) eller godkjent mottaker. Enkelte tjenester kan gi Kunden tilgang til innhold og/eller sendingene med andre enheter, for eksempel mobiltelefon, PC eller nettbrett. Tilgang kan være betinget av at bestemte operativsystemer eller bestemt programvare er installert.

7. Innholdet

RiksTV har ikke ansvar for innholdet i sendinger eller innhold som mottas ved bruk av programkortet eller på annen måte, herunder bruk av Internett. Enkelte tjenester leveres på vegne av tredjeparter. Slike tjenester kan ha egne vilkår i tillegg til RiksTVs. Dette vil det informeres særskilt om i forbindelse med bestillingen av slike tjenester. Noen tjenester kan kreve innlogging. Kunden er ansvarlig for å holde evt. tilgangsinformasjon hemmelig og for at slik informasjon ikke blir misbrukt.

RiksTV kan innføre korte sendepauser i enkelte kanaler for å sikre tilstrekkelig kapasitet i nettet. Hvilke kanaler dette gjelder kommuniseres på RiksTVs nettsider. Hvilket innhold som er tilgjengelig for nedlasting eller visning på flere skjermer kan variere slik at innhold kan legges til og fjernes uten varsel. Særskilte betingelser og begrensninger kan gjelde for enkelte titler. Hvilket innhold dette gjelder vil fremgå i forbindelse med nedlasting.

Innhold for tjenester levert over Internett kan avvike fra innhold levert på digital-tv.  

8. Betalingsvilkår

Kundens betalingsforpliktelser løper fra den dag Avtalen er inngått og til Avtalen sies opp. For tilleggstjenester løper forpliktelsen fra den dag tjenesten gjøres tilgjengelig. Alle betalinger faktureres forskuddsvis med den faktureringsfrekvens som er avtalt i Kundens spesielle vilkår.

Ved feil på faktura skal Kunden reklamere innen rimelig tid etter at Kunden oppdager feilen. RiksTV kan kreve fakturagebyr etter gjeldende prisliste, se rikstv.no, samt purregebyr i henhold til inkassolovens regler.

Ved bestilling av VoD (Video-on-demand)-tjenester vil betaling skje ved at det aktuelle beløpet belastes Kundens kredittkort eller inkluderes på neste faktura.

9. Angrerett

Ved kjøp utenfor butikk/fjernsalg (f.eks. via Internett eller telefon) har forbrukere lovfestet rett til å gå fra Avtalen innen 14 dager etter at RiksTV har oppfylt sin opplysningsplikt etter angrerettloven.

Ved kjøp av en tjeneste via annet fjernsalg enn telefonsalg, hvor Kunden uttrykkelig anmoder om at tjenesten leveres før utløpet av 14-dagersfristen og senere benytter seg av angreretten, kan RiksTV kreve forholdsmessig betalt for den perioden tjenesten er brukt, samt utgifter til installasjon og verdireduksjon på returnert utstyr, jf. angrerettloven § 21, 3. 

Ved bestilling av VoD-tjenester har Kunden ikke angrerett etter å ha bekreftet bestillingen, jf. angrerettloven § 19, 1 b).

10. Endringer

RiksTV kan iht. ekomloven § 2-4, tredje ledd, foreta endringer i antall og sammensetningen av kanaler, samt endre priser og avtalevilkårene med minst én måneds varsel. Gjeldende vilkår og priser finnes på rikstv.no.

RiksTV kan uten varsel foreta prisjustering i henhold til endringer i konsumprisindeks eller som følge av økt merverdiavgift eller andre offentlige skatter/avgifter.

11. Oppsigelse og opphør

Avtalen kan sies opp med virkning fra to måneder etter utløpet av den måned oppsigelsen er mottatt. Kundens oppsigelse skal rettes til RiksTVs Kundeservice. Ved oppsigelse refunderes forhåndsbetalt abonnementsavgift utover oppsigelsesperioden til oppgitt kontonummer. Andre forhåndsbetalte avgifter og gebyrer, refunderes ikke ved oppsigelse.

Dersom Kunden sier opp et abonnement med fast avtale- periode før avtaleperioden er utløpt, eller Avtalen heves som følge av Kundens vesentlige mislighold kan RiksTV kreve bruddgebyr som angitt på rikstv.no. Der abonnement med fast avtaleperiode iht. særskilt avtale med RiksTV stilles i bero eller fryses for en nærmere angitt tidsperiode, forskyves den faste avtaletiden for en tilsvarende periode.

Ved opphør av Avtale uansett årsak skal leid eller lånt mottaker returneres RiksTV innen 30 dager etter endt oppsigelsestid (dvs. to måneder etter utløpet av den måneden oppsigelsen er mottatt).

Kunden er ansvarlig for forsvarlig pakking av mottakeren forut for at denne sendes i retur slik at skade ikke oppstår. Ved manglende retur av leid eller lånt mottaker eller hvis returnert mottaker er skadet kan RiksTV kreve gebyr som angitt på rikstv.no.

12. Personopplysninger

Opplysninger om Kunden og Kundens bruk av tjenestene blir registrert og behandlet av RiksTV for å administrere kundeforholdet, sørge for feilretting, drift og sikkerhet, sørge for levering, og forbedring og utvikling av avtalte tjenester, samt informere om tjenester og andre ytelser fra RiksTV. Utlevering av opplysninger til andre krever Kundens skriftlige samtykke, med mindre slik utlevering er pålagt med hjemmel i lov eller er ledd i betalings- innkreving/inkasso eller regnskapsbehandling. RiksTV kan utlevere opplysninger til tredjepart i den grad dette er nødvendig for å kunne levere tjenester Kunden har bestilt.

RiksTV har taushetsplikt om Kundens bruk av abonnementet og tjenestene. Kunden har rett til innsyn i, retting og sletting av registrerte personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven. Opplysningene lagres så lenge som det er nødvendig for å administrere kundeforholdet eller for å oppfylle lovpålagte plikter. 

RiksTV kan markedsføre sine tjenester ved hjelp av elektronisk kommunikasjon, jf. markedsføringsloven § 15. Kunden kan reservere seg mot elektronisk markedsføring, og skal i så fall ta kontakt med RiksTV Kundeservice.

13. Kundens mislighold

Ved forsinket betaling har RiksTV rett til å kreve forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrentelovens bestemmelser og motregne forfalte utestående krav mot forhåndsinnbetalt beløp. RiksTV kan sperre programkortet og/eller tilgang til tjenester og kreve gebyr ved gjenåpning, forutsatt at Kunden har fått rimelig skriftlig forhåndsvarsel. Varsel kan gis på faktura.

Ved vesentlig betalingsmislighold kan RiksTV heve Avtalen. Ved begrunnet mistanke om misbruk av utstyr eller tjenester kan RiksTV sperre programkortet uten varsel og heve Avtalen dersom dette anses nødvendig for å unngå videre misbruk. Kunden er ansvarlig for å betale for tjenestene selv om programkortet er sperret på grunn av Kundens mislighold. Hvis utstyr tilhørende RiksTV går tapt eller skades mens utstyret befinner seg hos Kunden kan RiksTV kreve gebyr som angitt på rikstv.no

14. RiksTVs mislighold

Ved mangler ved tjenesten kan Kunden heve Avtalen dersom mangelen er vesentlig.

Hvis Kundens mottak av sendingene eller nedlasting av bestilt innhold avbrytes eller forstyrres vesentlig i mer enn 24 timer, og dette skyldes RiksTV eller feil på leid mottaker som ikke er Kundens ansvar, kan Kunden kreve en forholdsmessig refusjon av abonnementsavgift, leieavgift, eller det avtalte beløp for VoD-innholdet. Øvrige avgifter og gebyrer refunderes ikke.

Retten til å gjøre slik mangel eller feil gjeldende er betinget av at Kunden reklamerer i tide, jf. pkt. 16.

Erstatning kan kreves etter alminnelige regler begrenset per år til direkte tap opp til avtalens årlige verdi. Ved installasjon foretatt på vegne av RiksTV plikter RiksTV å erstatte skade utover det som er nødvendig for arbeidet, når skaden skyldes uaktsomhet fra RiksTVs side.

15. Overdragelse

RiksTV har rett til å overdra denne Avtalen til en annen tjenesteleverandør.

16. Klager og reklamasjoner

Klager og reklamasjon på RiksTVs tjenester eller faktura skal rettes innen rimelig tid til RiksTVs Kundeservice eller på rikstv.no.  RiksTV skal gi tilbakemelding på henvendelser innen rimelig tid.

17. Tvister

Avtalen er regulert av norsk rett. Tvister kan bringes inn for de alminnelige domstolen.