150 millioner TV-seere følger norske bilbergere i "Vinterveiens helter"
Den tredje sesongen av "Vinterveiens helter" har premiere på National Geographic mandag 20. august klokken 22.00.
Som National Geographic sier: det er ganske utrolig å tenke på at det sitter TV-seere i Afrika og Sør-Amerika og følger norske bilbergere gjennom TV-skjermen. Dokumentarserien om de norske bilbergerne har blitt en storsuksess hos det internasjonale mediekonsernet.
Serien Vinterveiens helter har blitt sett av nærmere 150 millioner TV-seere verden over. Vi følger erfarne og dyktige bilbergere langs Norges mest ekstreme veier. Bilbergerne jobber for å holde de norske vinterveiene åpne til enhver tid og uansett vær. Gjennom snøstormer, skred og mørke vinternetter må de kjempe for å holde veiene trygge.
Se trailer!
Ekstrem vinter fører til dramatiske episoder
Siden 2015 har TV-seere verden over fulgt de norske bilbergerne gjennom det norske vinterlandskapet. Serien viser både de beste og verste sidene ved den norske vinteren.
Den nye sesongen av Vinterveiens helter, på engelsk kalt "Ice Road Rescue", blir ikke mindre dramatisk av den ekstreme vinteren nordmenn erfarte i fjor. Programsjef i National Geographic, Vibeke Lia, kan love god TV-underholdning.
- Her er det spinnville utforkjøringer, ras og velt. Men det er først og fremst de norske bilbergerne - en modig, kompetent og herlig gjeng - som gjør at serien har en så bred apell, sier Vibeke.
Internasjonale fans
I de tidligere sesongene har vi blitt kjent med bilbergerne Thord Paulsen i Odda, Bjørn Lægreid i Eidfjord og far og sønn Jo Roger og Ole Henrik Blengsli i Overhalla. Også i den tredje sesongen av dokumentarserien er det disse bilbergerne vi følger.
Gjengen med bilbergere har fans over hele verden. Flere nasjonale medier kan melde om flere turister som ene og alene legger ferieturen til Norge for å få hilse på flere av hovedpersonene.
Da National Geographic fikk grønt lys for den tredje sesongen, sa Thord Paulsen til Adressa at turister fra hele verden stadig stikker innom verkstedet hans i Odda for "å ta ein slik selfie".
Første fra Norge
Den første sesongen av "Vinterveiens helter" hadde premiere 31. august 2015 og er med sine 131.000 seere det mest sette programmet på den norske utgaven av National Geographic.
Serien er National Geographic Channels første dokumentarserie utelukkende fra Norge. Serien er produsert av ITV Studios Norge for et internasjonalt publikum. TV-seerne blir flue på veggen når bilbergerne må ut på risikofylte redninger, konkurrere om oppdragene og når de støter på utfordringer med norske og utenlandske sjåfører.